donderdag 12 december 2013

About Art 1.0

Waarom staat hier nu 1.0?!
Omdat ik kunst zó breed vind dat ik het in twee dingen heb opgesplitst.
Het zijn echt geen twee officiële kunst stromingen maar wel 2 'soorten' kunst (of zo) waar ik wat over te vertellen heb, denk ik hahaha.
Deze, art 1.0 gaat over schilderijen.
Want ik ben best wel een hele grote fan van schilderijen.
Vind me een nerd whatever you like, maar musea zijn geen stomme uitjes voor mij.

Ik kom niet uit een familie die heel erg met kunst bezig is.
Mijn ouders hebben beide geen 'creatieve' baan die zich refereert met kunst.
Maar, mijn opa was schilder.
Hij tekende vroeger al ontzettend veel en had écht talent.
Er was een schuur bij opa en deze had hij helemaal ingericht als zijn atelier.
Hij maakte de mooiste schilderijen, ons huis hangt er ook nog vol mee.
Ik liep vaak door zijn atelier, het rook er altijd heel erg naar verf, er lag dan zo'n écht schilders pallet. 
En er stonden ezels, en schilderijen die hij al gemaakt had of die nog niet af waren.
Ik heb het altijd als een paradijsje beschouwd.

Maar nu, naast mijn opa's kunstwerken, heb ik natuurlijk nog wat favoriete.
Mijn eerste keuze gaat altijd uit naar het melkmeisje.
Ik weet niet waarom dit schilderij mij zo aanspreekt.
Misschien is het de ijver waarmee ze het doet, of de rust die om haar heen hangt.

En dan hebben we Anton Piek.
Thuis staat er een boek in de kast "Gezelligheid kent geen tijd".
Allemaal werken van Anton Piek zitten hierin verwerkt en ik hou van het boek.
Je kunt eeuwig naar de werken van hem blijven kijken en allerlei nieuwe dingen erin ontdekken.

Misschien vind ik de rust van het melkmeisje wel zo leuk en de drukte op de werken van Anton Piek.
De man heeft wat mij betreft ook echt iets wonderlijks, hij is natuurlijk de man die je meteen linkt aan de Efteling, maar ik wist dat niet toen ik door het wonderlijke boek 'Gezelligheid kent geen tijd' bladerde.

Alleen al de manier waarop hij zijn naam rechtsonder met zo veel moeite tekent.
Dat is toch geweldig, hij neemt voor elk detail de moeite. Geweldige kunstenaar.

Ik heb zo'n jaar of 1 - 2 terug 2 boeken gelezen. Julia's reis en Julia's verdwijning.
Beide geschreven door Finn Zetterholm.
Hier worden allerlei kunstwerken besproken en ook heel erg veel kunstenaren.

Ik heb twee schilderijen uit 'Julia's Reis' die ik het mooiste vind.
Deze zijn beide totaal verschillend maar ik vind ze wel echt wonderlijk.

Laat ik beginnen met het schilderij waar ik al dingen over gehoord had, voordat ik het ging liefhebben.
Dit schilderij is gemaakt door Edgar Degas, ik vind het een hele mooie sfeer hebben, een prettige sfeer.
Ondanks dat ik de rug van het meisje helemaal op de voorgrond een beetje grauwig vind, echt donker, vind ik het een prachtig schilderij. 
Elk meisje heeft wel een andere houding en hierdoor wordt het een prachtig levendig tafereel.
Dan de volgende.
Dit is een totaal schilderij in vergelijking met de vorige.
Het is 'vager', rustiger en ik vind het écht prachtig. Echt prachtig.
Ik vind het misschien nog wel het mooiste van al deze schilderijen.
De lichte kleuren die misschien zelfs een beetje flets afsteken, de toch felle zon en het kleine donkerdere wezentje.
Het verhaal wat je er zelf bij kan bedenken.
En het feit dat je ziet dat het geschilderd is, je ziet de manier van schilderen er in terug en ik hou gewoon ervan. 
Ik vind het aller aller mooiste schilderij van alle schilderijen.
Ik ben er verliefd op geworden :').
Met dit pracht plaatje ga ik afsluiten.
Ik vind het leuk dat ik weer eens bewust naar mijn favoriete kunstwerken heb kunnen kijken.
Eigenlijk vergeet je de waarde ervan iets te vaak.
Het was meer een beeldend artikeltje dan een verhalend artikeltje maar dat mag ook wel eens een keertje toch?
Wat zijn jouw lievelingsschilderijen?

Ben je überhaupt geïnteresseerd in kunst?
En wat vond je van dit artikeltje?
Let me know!

xxxxx.

Geen opmerkingen: